9 Haziran 2005

"Studium ve punctum ve ..." ve sonrası...

İş, güç, hayat, koşturmaca derken yazacaklarım birikti deyip duruyorum ve fakat baktım da yazdıklarıma yapılan yorumları ya da gelen mailleri de ihmal ediyormuşum bir süredir...

Gandy.Phoebus, "Studium ve punctum ve ..." başlıklı yazıma çok güzel bir yorum yazmış, buradan paylaşmak istedim;

Camera Lucida'nın tamamını okumuş değilim, ancak studium ve punctum'a dair pasaj hala aklımda...

Bu iki fotoğraf ve ilişkili yorumlar, operator ve spectator'un aynı kişi olması durumunda daha da değer kazanıyor. Zaten aklımı meşgul eden -ve bu sayfayı bulmamı sağlayan- nokta da, operator'un punctum'unun, eserde 'kristalleşip' studium'a dönüşüp dönüşmediği...

Sonuçta, bu fotoğrafları çekmeye iten öğeler tesadüfi olmadıkları gibi, başka spectator'lara da bir imge, bir anlam, bir his iletebiliyor. Yani o 'mahrem' punctum, fotoğraf aracılığıyla evrensel bir dilde paylaşılabiliyor.

İlginçtir, bu fotoğraflardaki öğeler bana da yabancı değil. Gerek ODTÜ Bahar Şenlikleri, gerek Mimarlık'ın önündeki o 'anıt', çocukluğuma dair ipuçları taşıyor. Ancak ben hala -Barthes'ın değişiyle- punctum'umun dile geleceği 'satori'yi bekliyorum...


Gandy.Phoebus'un sürekli ziyaret edilesi blogunun adresi de budur bu arada: http://gandyphoebus.blogspot.com/

1 yorum:

Selj. dedi ki...

aaa! ehe. yüzüm kızardı :))
teşekkür ederim!